A A A | zmień kontrast | Mapa strony | język: pl en de | rss ico-rss | ico-bip
logo-sroda-wlkp
Jesteś tutaj: Samorządowy Serwis Informacyjny Powiat Aktualności Aktualności Kolej na Wyspę

Kolej na Wyspę

Średzka Kolej Powiatowa rozpoczęła kursowanie 1 maja. Pociąg przewoził podróżnych także 2 i 3 maja. W tzw. weekend majowy z usług średzkiej Bany skorzystało 1125 osób. Do Zaniemyśla pojechały całe rodziny, dzieci, młodzież i dorośli. Wszyscy z uśmiechem na ustach. Kolej na Wyspę. Sezon kolejkowy trwać będzie do września. Zapraszamy.

05.05.2017



Kursy będą się odbywały we wszystkie soboty i niedziele aż do 24 września. Dodatkowo pociągi zostaną uruchomione także 15 i 16 czerwca oraz 14 i 15 sierpnia, wg takiego samego rozkładu jak w weekendy. Pociągi będą obsługiwane trakcją spalinową do czasu ukończenia naprawy parowozu. Szczegółowy rozkład pociągu, a także cennik i wszelkie niezbędne informacje Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana" zamieściło na swojej stronie internetowej www.ciuchcia-sroda.pl
Średzka Kolej Powiatowa jest perełką turystyczną Powiatu Średzkiego. Warto więc przy okazji rozpoczęcia tegorocznego sezonu, powiedzieć parę słów na temat tej atrakcji.
Kolejki wąskotorowe - czym są i dlaczego powstały?
Koleje wąskotorowe są bardzo szczególnym rodzajem kolei żelaznych. Różnica między nimi, a kolejami normalnotorowymi na pozór ogranicza się jedynie do kilkudziesięciu centymetrów w rozstawie szyn. W rzeczywistości centymetry te przesądzają o przeznaczeniu i charakterze kolei sprawiając, że staje się ona czymś niepowtarzalnym i unikatowym.  Węższy tor powoduje zmniejszenie wymiarów lokomotyw, wagonów i stacji. Mniejsze są też odległości i prędkości. Wydaje się, że nawet czas płynie wolniej ...
Jako ciekawostkę warto podać, że jako szerokość standardową pomiędzy szynami przyjmuje się rozstaw równy 1435 mm. Pierwszy taki tor powstał w Anglii w 1789 roku. Odstęp między szynami przyjęto adaptując wymiar powszechnie stosowany w wozach konnych. Średzka Kolej Powiatowa prowadzi pociągi po torach o rozstawie szyn 750 mm.
Wszystko zaczęło się ponad 110 lat temu...
Historia średzkiej kolejki rozpoczęła się pod koniec XIX wieku, kiedy ustawa pruska o kolejkach lokalnych (z lipca 1892 r.) umożliwiła budowę i funkcjonowanie takich kolei na terenie obecnej Wielkopolski. Pierwsze odcinki średzkiej kolejki wąskotorowej o szerokości 1000 mm zaczęto układać już w 1898 roku, a oddano je do eksploatacji w 1902 r. Sieć wąskotorową tworzyła linia główna Kobylepole (obecnie w granicach Poznania) - Środa - Zaniemyśl o długości 59 km oraz szereg odgałęzień i bocznic łączących liczne majątki ziemskie, z których dostarczano płody rolne (zwłaszcza buraki cukrowe) do Środy Wielkopolskiej lub Poznania.
19 sierpnia 1909 roku ukończono budowę odcinka wąskotorowego ze Środy Wielkopolskiej do Zaniemyśla. Przewozy na tym odcinku uruchomiono 1 maja 1910 roku i jest on czynny do dzisiaj.
W 1949 r. Średzka Kolej Powiatowa została przejęta przez PKP. W 1952 r. zmieniono rozstaw torów z 1000 na 750 mm i taki pozostaje do dzisiaj. Ruch osobowy na linii Kobylepole - Środa Wielkopolska zlikwidowano w 1968 roku, a w latach następnych torowisko rozebrano.
W latach 70-tych stopniowo likwidowano coraz dłuższe odcinki sieci wąskotorowej średzkiej kolejki, pozostawiając 14 km odcinek ze Środy do Zaniemyśla. W 2002 roku kolejka została przejęta przez Powiat Średzki. Jako ciekawostkę warto podać, że najstarszą częścią infrastruktury ŚKP jest ... torowisko. Niektóre jego elementy pochodzą z XIX wieku.
Dzisiaj...
Wąskotorówka rozwija prędkość ok. 15 km/ godz., a całą trasę od stacji Środa Miasto do Zaniemyśla pokonuje w ciągu 60 minut. Najciekawszy jest odcinek tuż za stacyjką Środa Przeładownia, bowiem kolejka bardzo wolno pnie się w górę na wiadukt nad torami kolejowymi Poznań - Katowice, a kilkaset metrów dalej trzeba pomocy kierownika pociągu, by kolejka mogła przekroczyć ruchliwą drogę krajową nr 11.  W budynku dworca kolejowego w Zaniemyślu mieści się izba pamięci poświęcona kolei, natomiast w budynku stacyjnym Środa - Miasto otwarto Muzeum Średzkiej Ciuchci. Zgromadzono tam bardzo ciekawe eksponaty, m.in. oryginalne umundurowanie kolejarskie, stare lampy naftowe służące do oświetlania wagonów, zdjęcia, pocztówki oraz dokumenty i mapy związane ze średzką wąskotorówką. Eksponaty, które należy koniecznie zobaczyć, podarowali muzeum byli pracownicy kolejki oraz mieszkańcy powiatu.
 
Na trasie Średzkiej Kolei Powiatowej
 
Na trasie ze Środy Wlkp. do Zaniemyśla znajduję się 7 przystanków (Środa Miasto, Środa Przeładownia, Słupia Wielka, Annopole, Płaczki, Śnieciska, Polwica i Zaniemyśl).
Stacja docelowa - Zaniemyśl - to dziś znana miejscowość letniskowa do której, ze względu na atrakcyjne położenie (ciąg jezior zaniemysko - kórnickich), przyjeżdżają wczasowicze m.in. z aglomeracji poznańskiej. Jej historia sięga XII w.  Niegdyś było to miasto. Pierwotnie nazywało się Niezamyśl. W XIX w. wieś stała się słynna za sprawą hr. Edwarda Raczyńskiego - wielkiego mecenasa kultury i sztuki. Zbudował on na wyspie, na jeziorze, domek myśliwski w stylu szwajcarskim. Na wyspę, która obecnie znajduje się pod zarządem Powiatowego Centrum Rozwoju, można dostać się promem.
 
Nagrody i wyróżnienia
Średzka Kolej Powiatowa jest doceniana przez  branżę turystyczną. Otrzymała m.in. tytuł Turystycznej Perły Wielkopolski w kategorii - Atrakcja Turystyczna, zdobyła I miejsce w konkursie „Najlepszy Obiekt Turystyki Aktywnej w Wielkopolsce" oraz nagrodę HIT.







Fot. Barbara Kołodziej
 
baner300x250